Як правило, результати роботи керівництва органів виконавчої влади прийнято підсумовувати через 100 днів з моменту призначення. Однак, з головою районної державною адміністрації Оленою Кравченко-Скалозуб ми вирішили поспілкуватися напередодні головного свята країни – Дня Незалежності.
— Олено Валентинівно, протягом півтора роки район залишався без керівника райдержадміністрації. Чи відчули ви це, обійнявши вказану посаду 31 травня поточного року?
— Щодо колективу РДА, то відчуття «безголів’я» не було. Зовсім інша справа – робота з населенням району. Ті пропозиції та скарги, з якими звертаються люди, потребують глибокого вивчення. Лише так можна зрозуміти, чи можливо дати раду тій чи іншій проблемі і віднайти оптимальні шляхи її вирішення.
Колектив був готовий до приходу нового керівника, тому що результати конкурсу стали відомі в день його проведення. І я теж до цього готувалася. Спочатку, коли я ще була в статусі радника, я знайомилася з усіма документами, щоб приблизно розуміти стан справ в районі, але не так активно втручалася в сам процес. На той момент був інший керівник і заважати йому не було моїм завданням. Як би там не було, цей час я провела з користю, вивчаючи інформацію про діяльність РДА. В подальшому це допомогло прийняти певні управлінські рішення.
З самого початку я ставила перед собою мету, яка і зараз для мене є найбільш пріоритетною – зробити районну владу максимально відкритою. Я розумію: необхідно якомога більше і частіше залучати депутатський корпус райради в процеси управління районом. Адже наше спільне завдання — системна робота на благо кожного жителя Олешшя. Усі гілки районної влади разом з громадськістю мають бути залучені до прийняття важливих рішень та їх реалізіції. Це дозволить зробити владу публічною.
— Який смисл ви вкладаєте у поняття «публічність влади»?
— Закон говорить: будь-яка влада в Україні має бути публічною. Втім, часто це поняття викривляється. Публічність зазвичай зводять до оприлюднення сухих документів у вигляді проектів рішень або рішень, розпоряджень та інших. Як правило, люди мало читають подібного роду документи, написані не завжди зрозумілою управлінською мовою.
Для того щоб люди бачили роботу органу влади, її необхідно вміти показати. Саме для цього ми запровадили обов’язковий щотижневий звіт. Таким чином ми намагаємося донести хоча б невелику частину того, що впродовж тижня робить колектив райдержадміністрації…
Над управлінням процесами працюють 86 штатних одиниць РДА. Крім цього, на благо району трудяться 36 депутатів районної ради. Тому нам дійсно є чим поділитися практично в кожній зі сфер життєдіяльності. Про це потрібно говорити, щоб люди бачили: представники влади справді не сидять склавши руки, а кожен день працюють. Це перше наше завдання.
Друге завдання — активізація процесів за системою «Прозорро». Ухвалення управлінських рішень щодо раціонального використання бюджетних коштів в частині визначення підрядників для проведення різного виду робіт повинно бути прозорим. Так громадськість, яка своїми податками наповнює районний бюджет, може бути впевнена: гроші не пускаються на вітер.
Такий підхід розвиває конкуренцію, від якої районний бюджет тільки виграє. Зізнаюся відразу: ми, як виконавча влада, до цього не зовсім були готові на перших етапах – потребували проведення низки організаційних заходів. Коли мова йде про покупку якого-небудь товару за бюджетні гроші, ми повинні чітко розуміти, що саме нам потрібно. Всі ці вимоги необхідно вміти чітко викласти. Адже фактично весь процес є віртуальним і тому побачити товар на власні очі немає можливості.
Зараз ми активно працюємо над цим питанням і вже з 1 вересня готуємось запустити систему «Прозорро» в допорогових значеннях: від 50 тисяч гривень для товарів і послуг та від 200 тисяч — для виконання робіт. Я думаю, що такі заходи дисциплінують органи влади як замовників. Крім того, впровадження системи державних закупівель дозволить встановити для всіх підрядників абсолютно рівні умови. Ці фактори запобігають можливим маніпуляціям з бюджетними коштами та усувають ризики корупційних дій.
Я щиро сподіваюся, що такий крок підніме рівень довіри до влади на місцях. Саме ці заходи, підкреслюю ще раз, під час участі в конкурсі на посаду голови РДА я визначила як першочергові. Зараз їх, як і обіцяла, активно реалізовуємо на практиці.
— Чи є такі сфери життєдіяльності району, які вимагають кардинального і невідкладного втручання?
— Безперечно. Я би винесла на перший план питання щодо поводження з відходами. Мається на увазі наявність стихійних місць зберігання ТПВ. Насамперед це стосується району. Але ми не можемо закрити очі й на катастрофічну ситуацію зі сміттям, яка сьогодні склалася в місті Олешки.
Варто зазначити, що це питання має загальнодержавне значення. На жаль, недосконалість нормативно-правової бази не дозволяє повноцінно працювати інвесторам, які готові займатися переробкою сміття. Існує низка неврегульованих позицій. Зараз їх упорядкуванням займаються депутати Верховної Ради. І ми щиро сподіваємося, що незабаром усі спірні моменти будуть врегульовані.
Поки ж чинне законодавство нас підштовхує до того, що з 1 січня 2018 року всі відходи повинні сортуватися на побутовому рівні. Відповідно, для цього потрібно створити певні умови. Наша програма соціально-економічного розвитку містить в собі кілька пунктів, але вони поки не підкріплені матеріальною базою. До того ж ці пункти зараз не вирішують проблему, яка полягає у відсутності на території району полігону ТПВ з усіма дозвільними документами. Немає у нас і сміттєпереробного заводу. Не дивлячись на те, що міська рада провела роботу з узгодження проекту, її недавня сесія показала: ми дуже далекі від реального інвестора та від будівництва. Наскільки б проект не був перспективний, нині немає розуміння навіть того, хто буде цим інвестором і хто погодиться здійснити відповідні роботи.
Також не можна не помітити, що у розроблюваному міською радою проекті немає одного дуже важливого документа — висновка екологічної експертизи, яку проводить Міністерство екології. На жаль, без нього жоден інвестор не погодиться реалізувати проект. Ми акцентували на цьому увагу під час круглого столу, який, до речі, за останні роки виявився єдиним. Вважаю, що іноді потрібно збиратися всім залученим до процесу сторонам і без політики говорити про існуючу проблему. Зі свого боку райдержадміністрація, не чекаючи ніяких листів або звернень від місцевої влади, озвучила під час заходу свої пропозиції і почала їх реалізовувати. Мова йде про повернення у власність громади і держави раніше передбачену для відповідних цілей ділянку. Зараз ця земля відведена під приватне фермерське господарство.
Ще одне питання, яке потребує нашої уваги — підготовка, реалізація та підтримка процесу об’єднання громад. Це не менш важливе завдання. Сьогодні на території району одна сформована громада – Велікокопанівська – сама керує власним бюджетом. Друга громада поки що пов’язана з районною казною – Виноградівська. І третя – Ювілейненська – очікує виборів у цьому році. Всім трьом громадам на сьогоднішній день необхідна методична допомога у питаннях медицини, освіти, соціальної допомоги, архітектури та екології, ЖКГ тощо. Такі аспекти ми зараз опрацьовуємо.
Також існують питання щодо раціонального використання коштів в громадах. Це свідчить про те, що нам всім потрібно вчити бюджетну дисципліну. Необхідно розуміти, які саме витрати є першочерговими.
— Під час планової сесії райради відбулися деякі зміни у фінансуванні соціально важливих сфер життєдіяльності району. Прокоментуйте їх, будь ласка.
— На сьогоднішній день Олешківські район з державного бюджету отримав 10 мільйонів гривень на реконструкцію будівель і споруд стадіону «Старт». Під час останньої сесії міської ради депутати передали районній державній адміністрації право бути замовником будівельних робіт всіх об’єктів крім реконструкції трибун. Фактично ми почали цю роботу декілька місяців тому, як тільки надійшли пропозиції від нардепа Миколи Паламарчука до Кабінету Міністрів і Міністра фінансів щодо виділення відповідного фінансування. Сьогодні РДА простягнула руку допомоги міській раді. Адже розуміємо: потрібно виконати досить серйозний обсяг роботи. Крім того, стадіон «Старт» — це об’єкт районного значення з величезною перспективою стати значущим в масштабах всієї області.
На сьогоднішній момент завдяки нардепу Федору Негою район отримав з державного бюджету 5,6 млн гривень на капітальне будівництво об’єктів. Свій вклад зробив і Євген Рищук. Завдяки йому до району на розвиток додатково надійшло 1,7 млн гривень. Все це дає можливість більш ефективно використовувати наш власний фінансовий ресурс, який складається з грошей платників податків всього Олешшя, і спрямовувати його на підвищення заробітної плати бюджетникам. Так було збільшено виплати працівникам дитячої музичної школи і позашкільних організацій.
Також на останній сесії райради асигновані кошти на реалізацію ще одного задуму. Вперше в області саме в Олешківському районному ЦНАПі з’явиться можливість оформити ID-карту і закордонний паспорт. Для цього буде сформовано окреме робоче місце. На сьогоднішній день в районній міграційній службі є дві такі посади. А час, необхідний для надання послуги одній людині, у середньому складає 40 хвилин. Не важко порахувати: за 8-ми годинний робочий день 1 фахівець може прийняти тільки 12 відвідувачів. Але треба мати на увазі, що в районі близько 75 тисяч осіб є потенціними користувачами такої послуги.
Ми розуміємо: два спеціалісти не можуть видати паспорти всім охочим. Щоб людям було комфортніше, було вирішено створити ще одне робоче місце. І депутати райради нас підтримали. Обслуговуватиме його фахівець районної адміністрації шляхом перерозподілу функціональних обов’язків. Ми зробимо все для того, щоб ця допомога була якісною і ефективною.
Необхідне обладнання коштує 285 тисяч гривень. Воно спеціалізоване і оснащене відповідним програмним забезпеченням, камерою і пристроєм, що дозволяє знімати біометричні дані. Спеціаліст почне працювати найближчим часом. Крім того, фахівці міграційної служби готові провести навчання співробітника ЦНАПу, який буде займатися видачею документів. Необхідно зачекати декілька тижнів. Ми хочемо, щоб люди не простоювали в чергах у зв’язку з ажіотажем. Також плануємо цю систему підключити до сервісу «I-Gov», щоб була можливість формувати чергу в електронному порядку. Відтак, кожна людина буде знати, в який конкретний час їй необхідно прийти.
— Наше спілкування відбувається напередодні одного з найважливіших свят в календарі — Дня Незалежності України. На сході країни військовослужбовці захищають нас від агресора. Серед них є й наші земляки. Які соціальні гарантії передбачила для них районна влада?
— Для наших захисників РДА разом з депутатським корпусом, який завжди дуже відповідально підходить до розгляду таких питань, надає матеріальну допомогу, різні компенсації. Крім цього, ми завжди намагаємося швидко реагувати на трагічні події, які, на жаль, трапляються з військовими з нашого району.
Аналізуючи останні події, коли протягом декількох тижнів загинуло відразу два захисники, ми зрозуміли: до подібних випадків потрібно бути готовими завжди. Це звучить сумно, але такими є реалії сьогодення. Тож під час планової сесії ми запропонували депутатам прийняти програму, яка передбачає безкоштовний пакет послуг для сімей загиблих героїв. Йдеться про допомогу в організації поховання через відповідні підприємства, котрі займаються цим. Члени сім’ї шляхом складання договору-заявки зможуть взяти все, що їм необхідно для похорону. Потім забезпеченням фінансової сторони буде займатися вже управління соцзахисту райдержадміністрації. Воно сплатить всі витрати за рахунок коштів районного бюджету. Це дозволить швидше зреагувати на ситуацію. Гроші на ці потреби передбачені у районному бюджеті до кінця року. Ми хочемо хоч чимось допомогти родинам загиблих у складну хвилину.
Також у нас є можливість допомагати у випадках виникнення поблем зі здоровям бійців. Нещодавно трапилася ситуація, коли учасник АТО потрапив до реанімації і перебував на межі життя і смерті. Аби хоч чимось зарадити, ми за допомогою гарантійних листів взяли на себе певні зобов’язання в частині купівлі медикаментів. Тепер же ми передбачили кошти у районному бюджеті на такі потреби.
Неабияка роль відводиться соціально-психологічній реабілітації військовослужбовців. Наш обов’язок – пам’ятати, що війна триває. Тож які культурно-масові заходи ми не проводили б, важливо акцентувати на цьому увагу. Зараз до Дня Незалежності ми плануємо відкрити Алею Героїв. Її реконструкцію профінансували з районного бюджету.
Переконана: такі моменти мають величезне значення. Це місце, біля якого люди будуть проходити і замислюватися про важливі речі. Сьогодні в районі такого просто немає.
Ми також приготували тематичну фотосесію. Пропонуємо людям, які будуть її дивитися, ще раз згадати про героїв трьох воєн. Адже багато хто віддав свої життя і здоров’я заради того, щоб ми жили зараз у вільній країні. Ця виставка буде мобільною. Плануємо демонструвати її при будь-якій зручній нагоді.
Знаменним є і те, що фотохудожником виступила 18-річна дівчина, моя дочка Евеліна Кравченко. І це ще раз доводить: молоде покоління здатне цінувати подвиги своїх співвітчизників, перейматися цими глибокими думками і бути безмірно вдячним героям.
Спілкувався Андрій СОКОВ.